Személyi edző – pre-és rahbilitációs tréner

Potsubay Tamás három éve dolgozik pre- és rehabilitációs tréneri munkakörben Zugló egyik dinamikusan fejlődő edzőtermében, az F1 fitnessben. A népes vendégkörét nem csak testépítő versenyekre, professzionális- és hobbifotózásokra, az egészségesebb étrend követésére készít fel, hanem többségükkel barátságalapú kapcsolatot ápol.

Három éve, szinte a semmiből, kezdte személyi edzői pályafutását, mára tekintélyes vendégkörrel rendelkezik. Igaz, nem érdemtelenül: Potsubay Tamás rendkívüli munkaszorgalommal- és fegyelemmel dolgozik a közelmúltban kibővített alapterületű, több új géppel felszerelt zuglói F1 fitness konditerem csapatát erősítve. Elhivatottságára jellemző, hogy húszévesen, egy szakítás kudarcát feldolgozni és megjelenését javítani akarva tévedt először edzőterembe, hét évre rá pedig egy országos body builder versenyről (IFBB Magyar Kupa) a klasszikus testépítés kategóriája második díjával tért haza. Az idén harmincéves edző azóta is rendszeresen edzi magát, munkájában pedig hagyományos testépítéssel fűszerezett saját testsúlyos foglalkozásokat tart vasárnapot leszámítva a hét mindennapján a Thököly úti szalonban, néha vadítóan korainak vagy késeinek tartott időpontokban. Sőt, a legindokoltabb esetekben akár házhoz – Doxához viszonyított pontossággal kifejezve: az egyik kuncsaftja lakóháza melletti konditerembe – megy. Szakterületéből kifolyólag életmódtanácsadással is foglalkozik, alapvetően táplálkozási útmutatásokat ad.

Potsubay Tamás személyi edző (Fotók: Rádi Zoltán)

Lapunk kérdésére válaszolva úgy fogalmaz, jelenlegi harminchárom kuncsaftja közül több azért kereste fel, mert ki akarta próbálni, milyen egy hozzávetőlegesen „igazi” testépítő versenyre történő felkészülés, többségüket az ehhez kapcsolódó professzionális vagy amatőr fotódokumentáció is vonzza. Elvégre, a legkevesebb hiúsággal megáldottak is szeretnek elbüszkélkedni egy olyan előtte-utána felvétellel, amelyen szembetűnő a változás. – Van privát Facebook-profilom és hivatalos edzői oldalam, mindkettőre szoktam feltölteni ilyen fotókat, hiszen valamilyen szinten az edzettjeim sikere az én teljesítményemet is aláhúzza. Egy ilyen intenzív felkészülés valóban olyan, mint a versenyfelkészülés, még étrendet illetően is olyan táplálkozást kell követni, mint a testépítőbajnokoknak – meséli a tetovált, vörös hajú fiatalember.
Adódik a kérdés, tulajdonképpen mit nyújt a Potsubay Tamás által felügyelt edzéssorozat, valamint a helyes étkezésre sarkaló tanácssorozat. – Lelki segélyt nyújtok és néhány közös, baráti mozizás lehetőségét kínálom – kezdi nevetve az edző.

Aztán komolyra fordítva a szót, azt mondja, a szakmája egyik legnagyobb előnyének azt tartja, hogy azzal, aki rendszeresen eljár edzeni, akarva-akaratlanul jó kapcsolatot épít ki. – Nagyjából úgy tudnám leírni a folyamatot, mint az osztályfőnök és diák közötti kontaktust, de az edző és a kuncsaft közötti kevésbé hierarchikus. A versenyre készülőknek a négyhónapos előkészület alatt minden tőlem telhető szakmai és emberi segítséget megadok ahhoz, hogy később profin szerepelhessenek a mustrán – meséli. Ugyanakkor akadnak olyanok, akik csak azért bérelik fel a pre- és rehabilitációs edzőt, hogy segítsen nekik egészségesebb életmódot követni, megnyerőbb, sportos – kevesebb kilóval megpakolt – külsőt kialakítani. Az ilyen vendégek többsége heti kétszer keresi fel, a lelkesek három-négy alkalommal élvezik a velük közvetlenül elcsevegő, humorral színezett beszélgetéseket kezdeményező, de szigort követelő edző társaságát. Csupán egy közös azokban, akikkel foglalkozik: a fejlődni akarás.

„Reggel egyél úgy, mint a király, délben, mint a polgár, este pedig, mint a koldus!”

Ahhoz, hogy a lehetőségekhez mérten egészségesen éljünk, számtalan tényező elengedhetetlen. Ezek egyike az éjfél előtti, nagyjából azonos időben történő minimum hétórányi alvás, a rendszeres, egészségcentrikus táplálkozás – az edzés kiegészítő eleme lehet ezeknek. Potsubay figyelemmel kíséri a táplálkozási szakértők legfrissebb kutatásait, a pártfogoltjai körébe lépőket rögvest kifaggatja a korábbi étrendükről, majd az egyhétnyi táplálkozási listát általa javasolt, fényévekkel egészségesebb étkekkel, étkezési időpontokkal kiegészülve adja vissza. Fontos, hogy a felnőtt nők nagyjából három liter, a férfiak inkább három-öt liter folyadékot fogyasszanak, a cukros üdítőket kerüljék. A napi háromszori főétkezést, illetve az éhségérzet napi többszöri, kisebb mennyiség magunkhoz vételével történő csökkentését hirdeti. „Reggel egyél úgy, mint a király, délben, mint a polgár, este pedig, mint a koldus!” – idézi az alapigazságot, amelyet azzal egészít ki, hogy az ebédnek és a vacsorának meglátása szerint könnyedebbnek kell(ene) lennie. Voltaképpen a zöldségalapú, fehérjében gazdagabb táplálkozás mellett teszi le a voksot. Hazabeszél: ő maga egy éve vegán, tehát alapvetően a teljes értékű szénhidrátot részesít előnyben, a megfelelő fehérje bevitelt pedig különböző zöldségekből biztosítja.

Amit meg lehet főzni zöldségből és egyéb vegán termékből, azt meg is főzöm magamnak. Sokan kételkednek abban, hogy a vegán étrend mellett nem fog állandóan korogni a gyomruk, pedig a tisztán növényi alapokból készülő ételekkel ugyanolyan jól lehet lakni, mint a húsalapúakkal. Gyakran eszem szójavirslit, gabonakolbászt, de legtöbbször feldolgozatlan növényi forrásból, gyakran ázsiai receptek alapján összerakott zöldséges dolgokat főzök, s egy percig sem vagyok éhesebb, mint korábban – teszi hozzá, aztán visszasiet a munkagépekhez, hogy egy új vendégnek első körben megtanítsa elsajátítani a gyakorlatok helyes elvégzését.

Mészáros Márton