sportáplálkozás

Sokan úgy hiszik, hogy a sporttáplálkozást a huszadik század végén alakult ki, egy új keletű tudományágként, pedig az igazság az, hogy a sporttáplálkozást már az ókori görögök kultúrájában is ismerték. Bizonyítékok állnak rendelkezésre azzal kapcsolatban, hogy a tréningdiéta fogalmát ismerték már az antik korban is, az antik görög olimpiák résztvevői. Az ókori világban a tréningdiéta nagy mennyiségű húsfogyasztást jelentett. Az olimpikonokat már az ókorban is hosszú idővel a verseny előtt azonos életmódra késztették és így azonos táplálkozásra is, mindezt azért, hogy megteremtsék az esélyegyenlőséget.

sportolás

A Sportorvosi Központ weboldalán a sporttáplálkozási tanácsadással kapcsolatban azt olvashatjuk, hogy a sporttáplálkozás két nagy részre bomlik, az egyik részben a szabadidő sportolókkal a másik részben az élsportolókkal foglalkoznak. Elegendő az egészséges táplálkozás irányelveit figyelembe vennie a szabadidő sportolóknak, ellenben az élsportolóknak a táplálkozás a megfelelő teljesítmény elérésében, a regeneráció biztosításában és az immunrendszer támogatásában is nagy szerepe van.

A Semmelweis Egyetem Dietetika Tanszékén állították össze az egészséges sporttáplálkozással kapcsolatos ajánlások 11 pontját.

Helyes táplálkozás 11 pontja

1. Együnk minél változatosabban.
2. Kerüljük a zsíros ételeket és a zsírban gazdag konyhatechnológiai eljárásokat.
3. Ételeinket kevés sóval készítsük.
4. Csak a főétkezés befejező fogásaként hetenként legfeljebb egyszer fogyasszunk édességet.
5. Naponta fogyasszunk fél liter tejet vagy ennek megfelelő mennyiségű tejterméket.
6. Naponta többször együnk nyers gyümölcsöt, vagy zöldségfélét.
7. Asztalunkra rendszeresen kerüljön magas kiőrlési fokú gabonaféle.
8. Naponta ötször étkezzünk. Legalább 4-5 alkalommal
9. Szomjunkat vízzel, ásványvízzel oltsuk. 1,5.- 3 liter naponta
10. Nincs tiltott táplálék, csak kerülendő mennyiségek. Ne egyél sokat!
11. A helyes táplálkozást egészítsük ki a rendszeres testmozgással és a káros szenvedélyek mellőzésével.